Home


 

 Het thema van deze site is de restauratie

van een Riley 4/72 (4 cylinders/72 Pk) uit 1965.

 

Riley 4/72

  

De foto toont de auto op transport naar de spuiterij.

Toen ik de auto kreeg was de carrosserie volledig gestript. De motor en versnellingsbak zijn niet gedemonteerd. Ondanks

het feit dat de motor ruim 7 jaar niet gedraaid heeft is de verwachting dat zich hier geen verrassingen zullen voordoen.

Het feit dat er nog 2 reserve motoren (en 3 versnellingsbakken) liggen helpt ook.

Slechte punten zijn : de bodem, de dorpels (kokerbalken), het linker voorspatbord en de aansluiting

van de voorspatborden op de rest van de carrosserie. Dit zal allemaal gelast moeten worden.

Daarna moet de auto nieuw in de lak en beginnen de opbouwwerkzaamheden.

Het laatste wil ik in ieder geval zelf doen

Hieronder staan links naar foto's om een idee geven hoe het een en ander er uitzag cq uit ziet.

Foto's uit het fotoboek van de vorige eigenaar (1993)

 

Fotos na de overdracht.

 

Op dit moment is het grootste probleem nog steeds het vinden van een geschikte garage cq stallingsruimte in de buurt van Amersfoort-Noord. Voorlopig kan ik de auto kwijt in Muiderberg bij de vorige eigenaar. Maar op termijn moet ik wel een alternatief vinden. Dus wie oh, wie??

Voorlopig moet ik mij bezig houden met het opbouwen van kennis en kontakten.

 

Ontwikkelingen:

Juli 2001

Een ervaren lasser heeft mij de tip gegeven om de bodem te laten stralen met een soort poeder teneinde alle roest te verwijderen en daarna de laswerkzaamheden te verrichten. Vervolgens komt er een beschermende laag overheen. 

Allereerst zal er een soort frame met zwenkwielen  gemaakt moeten worden om met de de auto te kunnen manoevreren in de werkplaats waar hij naar toe moet. En om hem op een aanhanger o.i.d. te krijgen.

Augustus 2001:

Ik heb het aanbod gekregen om de auto naar Tsjechie te laten transporteren en daar alle werkzaamheden te laten verrichten. Is de lol van het deels zelf doen er wel af. Moet nog uitgezocht worden en kost een hoop geld.

Oktober 2001:

Er zijn 2 frames gemaakt met bokwielen (vaste) onder de ene en zwenkwielen onder de andere. Verder ben ik begonnen met het bewerken van alle geroestte delen met een staalborstel. Dat is dus de hele onderkant plus allerlei andere plekken, zoals daar zijn wielkasten, dorpels, kofferbak. Tijdens dit werk kwamen toch wel wat meer slechte plekken aan het licht dan ik op gerekend had. Jammer!

Foto's wielen plus nog wat extra.

November 2001

Nog wat verder onderzoek gedaan naar de "Tsjechie connection". Daarbijn rees de vraag hoe de deuren erbij stonden, want daar kan evntueel ook nog veel laswerk aan zitten. Daarom ben ik naar Assendelft getogen waar de deuren plus reserve delen staan opgeslagen in een zeecontainer op een boerenerf. Daar heb .ik de volgende fotos gemaakt

Foto's deuren en andere zaken.

Het blijkt dat de originele deuren links in prima staat verkeren. De rechter deuren zijn juist zeer slecht. In allebei zit een zware deuk (Aanrijding?). Deuken zijn geen probleem, dat kan verholpen. De onderkanten van de deuren zijn doorgerot en dat is wel een probleem. De rode reservedeuren zijn niet gedeukt maar qua roest in een nog slechtere conditie. Zie de foto's.

Juli 2002:

De Tsjechie connectie is van de baan. Er zijn volgens mij teveel risico's aan verbonden. Heb met bovengenoemde lasexpert afgesproken dat in september de auto gestraald kan worden en gelast. Moet nu nog een list verzinnen voor het probleem met de linkerdeuren. .

Begin september heb ik kontakt opgenomen met onze lasser. Het bleek dat hij alweer (tijdens mijn vakantie ) zoveel werk had aangenomen dat de Riley er niet meer bij kon. Blijkbaar zijn met deze man geen goede afspraken te maken.

November 2002

Kontakt opgenomen met:

1)De firma Simon Groot in Amersfoort. Dit is een FOCWA herstelbedrijf. De heer Simon Groot heeft de auto bekeken en kwam met een realistische urenschatting. Ook kan de auto eventueel per direct bij hem opgeslagen worden, wat lucht geeft in verband met het probleem van de garage.

2) Firma Harry Frens in Nunspeet. Dit is een officieel autorestauratie bedrijf. Hier kan de auto ook op korte termijn naartoe. Bovendien is er de mogelijkheid om op zaterdag zelf vookomende werkzaamheden aan de auto te doen

Januari 2003

De kogel is door de kerk. Van de eigenaar van de garage kreeg ik te horen dat deze per 15 januari verkocht is en dus zo snel mogelijk leeg moet. Besloten is om de auto naar Harry Frens te brengen. Dat wil zeggen, dat hij wordt opgehaald.

Dit is gebeurt op zaterdag 03-01-2003.

Zie voor foto's van het transport :

Foto's transport

Januari, februari,maart, april 2003

Gedurende deze maanden ben ik elke zaterdagochtend in Nunspeet bezig geweest met de auto. Verder strippen en daarna het verwijderen van de lak. Dit laatste is een stoffige klus. Jezelf goed inpakken en een smoeltje dragen is de boodschap. Ik ben begonnen met de deuren, die nog in Amersfoort stonden. Eerst helemaal leeghalen, dat wil zeggen de bekleding, de raammechanieken, de ruiten. Dit was een heel gepuzzel want alles moet in de goede volgorde uitgevoerd worden. De manual is hier ook niet erg duidelijk. Tenslotte moest de lak aan de buitenkant eraf. Eerst met verfafbijt. Dat lukte helemaal niet. Daarna met een verfafbrander. Dat ging al beter. Tenslotte met een schuurschijf. Daarna heb ik de kale deuren samen met de spatborden, de motorkap en het kofferdeksel naar Nunspeet gebracht. Daarna ben ik in Nunspeet aan de auto zelf begonnen. Harry Frens heeft daar een afgeschermde ruimte waar de auto's gestraald worden. De Riley hebben we elke zaterdagmorgen die ruimte in geduwd waarna ik een paar uurtjes aan de slag kon. In deze periode heb ik ook alle bitumen (een soort teer) die overal in de kofferbak, de motorruimte en de cabine voorkwam vewijderd. Verwarmen met een verfafbrander en daarna wegsteken met een verfkrabber. Tenslotte heb ik ook de spatborden, de kofferdeksel en de motorkap kaal gemaakt. De auto is dan dus klaar om gestraald te worden. Hierna kan bepaald worden wat er verder moet gaan gebeuren.

Zie voor foto's van bovengenoemde gebeurtenissen :

02-05-2003

 

Juni 2003

Ok. Ergens halverwege de maand juni is de auto gestraald. Nu kan pas echt bekeken worden wat er allemaal aan de auto moet gebeuren. Het blijkt dat vooral de deuren er erger aan toe zijn dan gedacht.

Voor foto's zie onderstaande link

na het stralen

Augustus 2003

De offerte is nog eens goed bekeken en het wordt toch wel erg veel geld, helaas.

Toch is dit volgens mij de beste manier, dus we volgen de ingeslagen weg.

Er is 18 uur aan de auto gewerkt. Het rechterachterspatbord en de rechterbinnenkant van de kofferruimte zijn gelast en zien er goed uit.

Fotos na de eerste lassessie

September 2003

Heftige ontwikkelingen:

Wegens veranderingen in de financiele situatie moet er een eind aan het project gemaakt worden. Het gaat me wel aan m'n hart, maar het wordt gewoonweg te duur. Ik ben in gesprek met iemand die de auto wellicht wil kopen. Ik heb inmiddels opslag gevonden. Daar gaat de auto gestald worden in afwachting van een koper (of betere tijden).

Oktober 2003

De auto is inmiddels weggehaald uit Nunspeet. Wegens bovengenoemde financiele perikelen is het onmogelijk geworden om dit project op deze wijze af te maken. Ik weet zeker dat als je het echt goed wil doen dit de enige weg is. Dus het werk door een specialist laten doen.

November 2003

Er is toch nog hoop. Ik ben in kontakt gekomen met iemand die de auto wil lassen voor weinig. Nou ja weinig, in ieder geval veel minder dan dat het op bovenbeschreven "koninklijke manier" zou kosten. 

De auto gaat per direct naar de omgeving Gorinchem. Ik zal zorgen voor andere (niet bij de oorspronkelijke auto horende) voorspatschermen en 2 idem rechterdeuren. Zodoende hoeft er minder gerepareerd te worden. Nadeel is dat de pasvorm een probleem kan geven omdat de onderdelen bij een andere auto horen.

Bovengenoemde onderdelen komen bij een kennis vandaan die een stalling heeft voor zijn eigen autoos in Ankeveen. Bij toeval is hij aan een stapel Riley onderdelen gekomen die hij nu kwijt wil.  Bij de onderdelen zit complete 4/72. Deze auto heb ik gekocht als onderdelenbron. Misschien heb ik hem helemaal niet nodig. Er zit wel een gaaf en mooi interieur in. Technisch werkt alles ook, er zit zelfs een radio in. Onderdeel van de koop zijn de 2 spatschermen die ik voor Riley nr. 1 nodig heb.

Ik wist dit alles al eerder, maar vanwege de financiele perikelen kon ik er niets mee. Ik heb nu meer ruimte omdat het lassen veel minder gaat kosten (hoop ik)

Fotos van Riley nr. 2

De auto staat nu bij de lasser en er wordt ongeveer fulltime aan gewerkt. Dat betekent dat het laswerk over 3 weken klaar is. Ik moet wel nog de 2 spatschermen en deuren kaalmaken en laten stralen voordat ze eraan gelast kunnen worden. Daar heb ik dus een week of 2 voor. Veel werk dus, vooral de deuren. Daar heb ik ervaring mee en geen positieve. 

De deuren zijn klaar en naar de lasser gebracht ter reparatie.   Daarna worden ze gestraald.

eind november 2003

De auto is klaar voor wat betreft het lassen en teruggehaald naar Ankeveen waar ik ruimte huur voor beide Rileys.

Fotos Ankeveen

Het wachten is nu op tijd en ruimte bij de spuiter. Via hem heb ik ook de spatborden en de 2 rechter deuren laten stralen bij Oldenkamp in Vaessen.

December 2003

Inmiddels ben ik begonnnen te inventariseren hoe het met de motor en versnellingsbak staat. De garage waar dit spul staat moet namelijk ook leeggemaakt worden in verband met verkoop. 

Inmiddels is de bok gemaakt en de garage leeggehaald.

 

Mei 2004

Inmiddels is besloten om de bodem zelf in orde te maken. Dat wil zeggen eerst alle delen die alweer een beetje oppervlakte roest vertonen behandelen met een roestbindmiddel. Vervolgens word de hele bodem geschilderd met zinkverf. Daar komt vervolgens een laag antisteenslag overheen. Tenslotte nog een dunne laag bitumenlak. Een kennis heeft Riley nr2 ingepakt als kunstobject ten behoefe van de promotie van een kunstexpositie.

Foto's kunstobject.

juni 2004.

September 2004

De vakantie is voorbij en we gaan vol goede moed aan de slag. De reeds gemonteerde achteras wordt aan de veren gemonteerd en vervolgens onder de auto gehangen. Voor de voorasconstructie geldt hetzelfde. Vervolgens zijn de wielen gemonteerd en de auto van de schragen gehaald. Dit was geen sinecure. Beetje bij beetje werd de auto op steeds lagere bokjes  (gevormd door b.v. een stapeltje brandhout) gezet, totdat hij op de wielen stond. Mijn dank gaat uit naar Jan Reind Beukenkamp en Ton van Dijk voor hun hulp in deze. Wegens een schouderblessure kan ik zelf weinig fysiek werk doen. Jammer dat ik geen foto's heb. Ik had niet verwacht dat het zo'n spannende operatie zou worden. Enfin: Nu eens informeren of de spuiter ruimte heeft.

Foto's achter- en vooras.

October 2004

De auto is opgehaald en staat bij de spuiter. Riley nr 2 staat op de vrijgekomen plek. Dat scheelt weer geld. Ik ben inmiddels heel voorzichtig begonnen aan het gedeeltelijk demonteren van de motor. Dat wil zeggen de versnellingsbak, in-en uitlaatspruitstukken en carburateurs eraf. Vervolgen gaat alles eraf waar een pakking zich zou kunnen verstoppen, want deze gaan alle vernieuwd worden. Ik kan deze klus onmogelijk dit jaar afkrijgen. Mijn schouder en arm problemen blijken veroorzaakt door een nekhernia. Eind deze maand hoor ik wat eraan gedaan gaat worden. 

 Foto's transport naar de spuiter.

 Tijdens het spuiten.

 Foto's diverse klusjes.

 

November 2004

Ok. Dat wordt opereren en wel direct. Tot eind dit jaar ben ik dus wel uitgeschakeld.

Tot zolang kun je hier een spelletje spelen.

Spelletje.

PS, als het niet werkt moet je de Java Virtual Machine installeren.

Dat kan vanaf hier:    http://java-virtual-machine.net/download.html

 

Februari 2005

Zo, weer voor 100% arbeidsgeschikt. In de tussentijd is er niet veel gebeurd. Wat kleine dingen schoongemaakt

en geinstalleerd. Zoals daar zijn : koplampen, achterlichten.

 

juni 2005

Inmiddels zijn van 2 wielen de remmen weer geinstalleerd. Het blijkt dat het linkerachterwiellager

stroever draait dan de rest. Hier moet nog iets aan gedaan worden. De kabel boom heb ik gecontroleerd en in orde bevonden.

Alleen is de buitenste isolatielaag die van een soort katoen is hier en daar vergaan. Dit is gefixed met tape, waarna de boom geinstalleerd is. 

De tank heb ik kaal gemaakt en vervolgens in de primer gezet. Nu nog matzwart spuiten. Tevens geinformeerd naar de mogelijkheid om het dashboard te laten restaureren. Dit is vrij prijzig. Ziet er daarna als nieuw uit, en de vraag is of je dat wil. Mooier dan nieuw lijkt me geen goed idee. Echter de plaat waarin de klokken gemonteerd zitten is wel erg ver heen. (Zie foto). Misschien moet deze dan wel aangepakt worden en de rest alleen maar schuren en lakken.

 Foto's juni 2005

februari 2007

Toch wel veel gebeurd inmiddels. De motor zit erin en loopt. De achterdeuren zitten erin. 

Het eerste ritje is gemaakt.

 Filmpje eerste oprispingen

Inmiddels ook de voordeuren gemonteerd. Nu nog het mechaniek, de ruiten en de chroomranden

Per augustus 2007 heb ik een nieuwe stalling gevonden

 

  

 

 

 

 

 

Feedback

Je naam en E-mail adres

Je bericht

 


 

 

Laatst bijgewerkt:    17-04-2007